آسمان سبز

این سایت جهت استفاده دانشجویان رشته های کشاورزی فنی وحرفه ای طراحی شده است

این سایت جهت استفاده دانشجویان رشته های کشاورزی فنی وحرفه ای طراحی شده است

شکر -مصرف

يكشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ب.ظ


مقایسه‌ سرانه مصرف شکر، روغن، برنج و نان در ایران و جهان

بنابر این گزارش، ایران در مصرف سرانه شکر و روغن بالاتر از میانگین جهانی ، در برنج چهاردهمین مصرف کننده بزرگ جهان و در نان بزرگترین مصرف کننده جهان است.

نگاهی به مصرف سرانه کالاهای اساسی در کشور و مقایسه آن با دنیا نشان می دهد، در مصرف سرانه شکر و روغن بالاتر از میانگین جهانی هستیم و هر چند مصرف سرانه برنج در کشور ما کمتر متوسط دنیا است، عنوان بزرگترین مصرف کننده نان را در جهان به خود اختصاص دادیم.

به گزارش فارس، در راستای نامگذاری سال 88 به سال اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری بر آن شدیم تا سرانه مصرف 4 کالای اساسی نان، برنج ، روغن و شکر را در داخل کشور بدست آورده و با مقایسه آن در سطح جهان رتبه ایران را بدست بیاوریم تا بتوانیم در راستای این طرح ملی، فرهنگی و دینی اولین گام را از نگاه آماری پیش نهیم.


بنابر این گزارش، ایران در مصرف سرانه شکر و روغن بالاتر از میانگین جهانی ، در برنج چهاردهمین مصرف کننده بزرگ جهان و در نان بزرگترین مصرف کننده جهان است.

* مصرف سرانه شکر 3 کیلوگرم بالاتر از میانگین جهانی است

مجیدپارسا نیا معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به سوال فارس در خصوص سال اصلاح الگوی مصرف و سرانه کالاهای اساسی گفت: سرانه مصرف شکر در ایران حدود 30 کیلوگرم است و این در حالیست که این میزان در نواحی مختلف کشور متفاوت است .
به گزارش فارس، آمارهای جهانی نشان می‌دهد که سرانه مصرف قند و شکر در ایران در سال 1987 حدود 26.9 کیلوگرم بوده که این مقدار در سال 2006 به 28.97 و در سال 2007 به حدود 33.26 کیلوگرم افزایش یافته است به طوری که به گفته بسیاری از کارشناسان جهانی، مصرف سرانه شکردر ایران 3 کیلوگرم بالاتر از میانگین مصرف جهانی است.
این در حالی است که ایران بعد از روسیه، دومین واردکننده بزرگ شکر در جهان محسوب می‌شود و کشورهای اندونزی، آمریکا و امارات در رده های بعدی قرار دارند. همچنین آمریکای جنوبی با مصرف سرانه 48.2 کیلوگرم شکر در سال عمده‌ترین مصرف‌کننده شکر در جهان است و اقیانوسیه، اروپای شرقی، آمریکای شمالی و مرکزی، آسیا و آفریقا ( 15.48) رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند و در این بین هندوستان، چین و برزیل عمده مصرف‌کنندگان شکر در جهان هستند.

* مصرف سرانه روغن 4.5 کیلوگرم بالاتر از میانگین جهانی است

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص سرانه مصرف روغن به فارس گفت: سرانه مصرف روغن در کشور حدود 17 کیلوگرم است.
به گزارش فارس، مقایسه مصرف سرانه روغن در ایران با سایر کشورها نشان می دهد مصرف سرانه ما بسیار بالاتر از میانگین جهانی است. مصرف سرانه ایران 17 کیلوگرم و مصرف سرانه دنیا 12.5 کیلوگرم است و اگر شیوه مصرف روغن در ایران با سایر کشورها را مورد بررسی قرار دهیم این اختلاف آشکارتر می شود.
بیش از 80 درصد نیاز داخلی روغن درحال حاضر ازطریق واردات تأمین می شود که قبلاً حدود 95 درصد وارد می شد و ایران در سال 2005 دهمین کشور واردکننده روغن در جهان بوده است میزان واردات سالیانه حدود 1.5 میلیارد دلار روغن و کنجاله می باشد.

* مصرف سرانه برنج 25 کیلوگرم پایین تر از میانگین جهانی است

معاون وزیر بازرگانی در خصوص سرانه مصرف برنج به فارس گفت: سرانه مصرف برنج در کشور حدود 40 کیلوگرم است.
به گزارش فارس، آمارو ارقام موجود نشانگر آن است که در سالهای قبل از انقلاب مصرف سرانه برنج حدود 15 تا20 کیلوگرم بوده در حالیکه طی چند ساله اخیر این میزان به 39 تا 40 کیلوگرم افزایش یافته است.بر همین اساس مصرف سرانه برنج در سال 81 نیز 39 کیلوگرم گزارش شده است.
بر اساس آمار و اطلاعات و برآوردهای علمی مصرف سرانه برنج در آسیا 85 و جهان 65 کیلوگرم است .
به گزارش فارس به نقل از وزارت کشاورزی آمریکا، در سال 2005 بیش از 3.15 میلیون تن برنج در سطح ایران مصرف شد و به عنوان چهاردهمین مصرف‌کننده بزرگ این محصول در این سال شناخته شده است.
در ادامه این گزارش چین با مصرف 135 میلیون تن برنج در سال 2005 به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده این محصول در سال مذکور شناخته شده است. هند با مصرف 92 میلیون تن و اندونزی با 35 میلیون تن به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.
مصرف برنج ژاپن در سال 2005 ، 8.2 میلیون تن، پاکستان 2.6 میلیون تن، آمریکا 4 میلیون تن و 25 کشور عضو اتحادیه اروپا 2.5 میلیون تن اعلام شده است.

* ایران بالاترین مصرف نان در جهان را دارد

معاون وزیر بازرگانی با اعلام اینکه ایران بالاترین مصرف نان در جهان را دارد و سالانه سه میلیون تن گندم در کشور اتلاف می شود، از برنامه‌های این وزارتخانه برای ساماندهی و بهسازی واحد‌های سنتی نان خبر داد وگفت: سرانه مصرف نان در ایران حدود 160 کیلو است که نسبت به کشورهای اروپایی نظیر فرانسه که 56 کیلوگرم و در آلمان 70 کیلوگرم در سال است بیشتر است.
وی در پاسخ به این سوال که میزان آرد مصرفی داخلی و میزان ضایعات نان چقدر است؟ به فارس گفت : میزان آرد مصرفی داخلی (آرد خبازی) حدود 8.5 میلیون تن در سال است و میزان ضایعات نان در استان تهران بر طبق آمارهای موجود 11 تا 13 درصد است.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۷
ابراهیم ارجمند عجبشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی